Close
740 Herning Frijsenborgvej 12
Ring/sms: 23 34 45 26 E-mail: martin@dinwellnessguide.dk
Lettest efter kl.: 17

Er du forvirret over alle de forskellige budskaber, du får gennem medierne?

Spis dit, og undgå dat! Nu er tiden inde til, at du glemmer alle disse forvirrende budskaber og begynder at bruge en nem, sjov og yderst succesfuld indfaldsvinkel til det, du spiser. Vi har samlet en række kortfattede, klare råd, som er nemme at følge. Du opnår hurtig tiltro til og kontrol over den mad, du kan vælge..

Ikke mere forvirring!

Når du har din opmærksomhed rettet mod blot fire hovedområder, bliver resultatet en velafbalanceret kostplan, hvor vægten ligger på dit velbefindende.

De fire hovedområder er: proteiner, fibre, kulhydrater og fedtstoffer.

Print denne side ud. Kig jævnligt på den, indtil du er helt fortrolig med indholdet, og principperne fungerer for dig. Du vil blive overrasket over de fantastiske resultater!

Skær ned på mængden af dårlige kulhydrater

Fylder du ofte tallerkenen med kartofler, pasta, brød og ris? Hvor ofte består dit mellemmåltid af kage, kiks, wienerbrød, slik eller chips?

Denne form for fødevarer er hurtige og nemme at få fat i, og de smager dejligt. Det kommer nok heller ikke som en overraskelse for nogen, at de udgør størstedelen af den moderne kostplan. Desværre er det de dårlige kulhydrater – sukker og stivelse – der er årsag til, at mange vejer for meget. Mange af disse fødevarer omdannes hurtig til sukker i kroppen, og hvis kroppen ikke umiddelbart har brug for dem som brændstof, så lagres de som fedt.

På den anden side er der de gode kulhydrater, f.eks. friske, farverige grøntsager, der desuden forsyner kroppen med vigtige fibre. Fyld tallerkenen med farver: grønne bønner, orange peber, frisk rødkål, og du spiser stadig de ’rigtige’ kulhydrater! Hvis du har ført et stillesiddende liv, og du elsker kulhydrater, kan det være svært at komme udenom det faktum, at for mange kulhydrater + minimum aktivitet = overflødig fedt.

Løsningen er ret indlysende – skær ned på mængden af kulhydrater i kosten. Men hvad kan du så spise i stedet? Hvordan bekæmper du sulten? Det fører os videre til de næste to principper… fibre og proteiner.

Spis flere fibre

Fibre er med til at gøre dig mæt – en kostplan, som indeholder masser af fiberrig mad, efterlader dig næppe sulten. Der opstår adskillige helbredsmæssige fordele, når du øger mængden af fibre.

  • Fiberholdige fødevarer er fyldt med vitaminer og mineraler.
  • Fiberholdige fødevarer har et højt væskeindhold, hvilket er vigtigt, da det er med til at forebygge forstoppelse.
  • Fibre er med til at optimere kroppens fordøjelsesproces – de holder gang i maskineriet – og sikrer, at affalds- og giftstoffer udskilles langt hurtigere end ellers.
  • Fiberholdige fødevarer er med til at forsyne tarmene med nyttige bakterier, som holder antallet af dårlige bakterier nede på et minimum, fordi der skabes en indre balance.

 

Hvad er de der fantastiske ’kostfibre’ for nogen?

Grøntsager – masser af grøntsager! Spis så mange, du har lyst til og mindst 7 portioner om dagen – en portion svarer til to spiseskefulde med top. Spis dem både rå eller letkogte. Sørg for masser af variation: asparges, broccoli, rosenkål, blomkål, selleri, squash, agurk, hvidløg, grønne bønner, grøn peber, porre, salat, champignon, løg, ærter, spinat, bønnespirer, søde kartofler og tomater. En stor, farverig salat hver dag er fyldt med fibre, som er en ren gave til dine tarme! Frugt er også en velegnet fiberkilde, men der er ret meget sukker i frugt (fruktose), som kroppen omdanner til glukose og lagrer som fedt, hvis ikke den skal bruge det med det samme. Praktisk talt alle former for grøntsager har et lavt sukkerindhold, så derfor anbefaler vi, at man øger mængden af grøntsager og begrænser mængden af frugt til 2 stykker om dagen, mens du er i gang med at regulere vægten. De bedste former for frugt er: æbler, abrikoser, kirsebær, grapefrugt, vindruer, kiwi, appelsiner, ferskner, pærer, ananas, blommer, jordbær og vandmelon. Hvis du mangler fibre, risikerer du, at kroppen bliver sløv, fyldt med giftstoffer og overvægtig – du har virkelig brug for fiberholdig kost! Så spis flere grøntsager, og tag et førsteklasses fibertilskud hver dag. Dermed sørger du for, at du får fibre nok.

Spis flere proteiner

Proteiner er vigtige ingredienser i din kostplan, men det er ikke nødvendigt eller sundt at spise ekstra meget oksekød, ost, æg og fløde, som nutidens populære ’proteintunge’ vægtreguleringssystemer foreskriver. Denne ubalancerede indfaldsvinkel resulterer i alt for mange kalorier, som stammer fra fedt, og er en farlig belastning af fordøjelsessystemet og de organer, som klarer udskillelsen af affaldsstoffer. Den mere sikre metode er at vælge en alternativ proteinkilde af god kvalitet, der sikrer, at du hver dag får proteiner nok, og som er med til at gøre dig mæt:

  • Mager kylling, rødt kød, fisk eller tofu
  • Herbalifes ernærings shake er proppet med sojaproteiner. De indeholder de samme vigtige vitaminer og mineraler som et velafbalanceret måltid, men med et minimum af kalorier. Den fås i fem lækre smagsvarianter og er hurtig og let at tilberede. Protein Drink Mix er et enestående produkt og nøglen til sundere kostvaner og succesrig vægtregulering.
  • Herbalife’s protein supplement indeholder en særlig blanding af valle- og sojaproteiner. Pulveret kan blandes i shakes eller drysses ud over maden. På denne måde er du med til at sikre, at kroppens daglige behov for proteiner dækkes.

Disse produkter indeholder rene proteiner, som også er rent forbrændende. Kroppen har nemt ved at optage dem – et langt bedre alternativ!

Reducer mængden af skadeligt fedt

Vi ved, at overflødig kropsfedt i sidste ende vil være skadeligt for vores helbred, men fedt er livsvigtig for kroppens velbefindende. Det forsyner kroppen med multifunktionelle næringsstoffer – vigtige fedtsyrer

  • Som giver liv til hver eneste celle i kroppen. Fedt hjælper kroppens blodkar med at forblive elastiske. Det er næring til hjernen og nervesystemet!

Kroppen ved præcis, hvilke næringsstoffer den har brug for ved hvert måltid.

Når der mangler næringsstoffer, som f.eks. fedt, så bliver kroppen ved med at være sulten, indtil du har suppleret op med det, der mangler.

Kager, wienerbrød, kiks, slik, chokolade, chips etc. er fedt- og sukkerholdig mad, som er lettilgængelig. Denne form for mad kan ikke stille sulten. Kvaliteten er ikke den rette, og den indeholder ikke det rette udvalg af de næringsstoffer, der er nødvendige for, at kroppen kan opretholde alle dens funktioner. Derimod indeholder denne madtype de skadelige fedtstoffer – transfedtsyrer, hydrerede eller delvist hydrerede olier og margariner. Kroppen kan have svært ved at skille sig af med de skadelige fedtstoffer, så derfor lagres det i fedtcellerne, som vil vokse, indtil de når deres fulde kapacitet. Dernæst fordobles de, så de kan takle alle former for overskud.
Hav fokus på de gode fedtstoffer, og undgå ’junkfedtstofferne’. De gode fedtstoffer, der findes i nødder, frø og fisk, forsyner kroppen med vigtige fedtsyrer, som den kan anvende til et godt formål. Men ofte mangler der ét vigtigt fedtstof – omega 3 – der findes i de fede fiskearter, som f.eks. sardiner, makrel, laks og tun. Medmindre du spiser 3-4 portioner af denne type fisk hver uge, bør du tage et førsteklasses fiskeolietilskud.

Add Comment