Hver dag oplever vi pressede og stressede situation, som får vores hjerte til at pumpe løs, som regel fordi vi ønsker at opnå et RESULTAT… nå noget, gøre noget færdigt, tale med en eller anden.

Ligesom vi har lært at benytte sikkerhedsudstyr, som redder liv, som  f.eks.  sikkerhedsselen  i  bilen, skal  vi nu  til at  lære teknikker  i, hvordan vi slapper af, hvilket også redder liv.

Din stress er min stress

Hvordan har du det, når du er i nærheden af en person, som er anspændt eller stresset?
Kan du mærke hans/hendes stress? Kan du se, at han/hun er anspændt – ansigtsudtryk eller kropssprog? Påvirker hans/hendes opførsel din opførsel? Selvfølgelig gør den det!
 
Stressede mennesker får os til at føle os utilpas. Når vi selv er stressede, ignorerer vi andres følelser og forstyrrer som regel alle, der er i nærheden.

WOW! Vi skal slappe af og stresse af

Stress og anspændthed tærer på kroppens næringsdepoter og tømmer dem for de beskyttende kemikalier, der sørger for at holde sammen på immunforsvaret. Det er derfor, at folk, der ofte er stressede, har større risiko for at lide af kortere eller længerevarende sygdomme – lige fra almindelig forkølelse til livstruende hjertesygdomme. Afslapning kombineret med en afbalanceret og ernæringsrig kostplan er med til at forebygge de negative fysiske gener, som forårsages af stress.

Vi har al mulig god grund til at lære, hvordan man slapper af …

Så slap venligst af, og læs videre.

Fakta om en moderne livsstil

  •   De fleste af os har travlt
  • Vi har for meget om ørerne
  • Vi arbejder i et konkurrencepræget  miljø, hvor vi skal overholde deadlines
  • Vi prøver ihærdigt  på at behage andre og imødekomme deres ønsker
  • Vi søger ros og anerkendelse

Afslapning – nemmere kan det ikke blive...

Mange bruger sofaen og fjernsynet, når de har brug for at ’koble fra og slappe af’. Men tv-programmer kan faktisk opretholde stress i timevis  på grund af deprimerende eller nervepirrende handlinger, vold og galskab! Sand afslapning opnås ved at eliminere alle former for anspændthed  og tanker. Inderst inde er du afslappet og i ro, men stadig på vagt og fokuseret. Du har styr på tingene og føler en styrke ved bare det at ’være’ her og nu. Den gode nyhed er, at alle kan gøre det.
 
Målet er ikke at flygte fra stress for en kort stund for lige at ’trække vejret’, men nærmere at udvikle en evne til at opretholde en normal vejrtrækning og hjertefrekvens, så du kan forblive rolig og bevare kontrollen  i enhver situation.

Det eneste, du behøver, er mellem 5 og 20 minutter, hvor du kan slippe væk til et stille sted …
  • Sluk for telefonen, bed om ikke at blive forstyrret
  • Sid eller lig ned i en behagelig stilling
  • Ligesom hvis du skulle slukke for lyset i et stort supermarked efter lukketid, forestiller du dig nu, at du slukker for alle dine tanker.
  • Luk øjnene – mørke virker beroligende
  • Fokuser nu på din vejrtrækning. Mærk, hvordan kroppen hæver sig, når du trækker vejret ind, og falder, når du ånder ud, og lyt til luften, der kommer ind og forlader kroppen igen.
  • Prøv at mærke, hvordan din krop føles.
  • Forsøg at lade være med at ændre vejrtrækningen. Den ændrer sig selv helt naturligt, når du synker dybere ned i oplevelsen.
  • Hvis der er tanker, som sniger sig ind, så fokuser på dit åndedræt. 
Det er det eneste,  du behøver at gøre for at slappe af fysisk og mentalt. Så enkelt er DET. Hvis du virkelig skal få gavn af denne øvelse, bør du lave den hver dag.
 
Efter nogle få dage med denne enkle teknik, bør du kunne begynde at mærke den foryngende styrke, ægte afslapning giver.
  Efter nogle få måneder – vil endnu flere fordele vise sig – et bedre helbred, bedre forhold, større koncentrationsevne og bedre hukommelse.
 
Men stop ikke her! Hvis du bliver ved Ved med at øve dig, vil du kunne opnå en følelse af fred og ro når som helst, så du kan bevare fokus og fatningen selv under pres.  Det at kunne bevare  roen i stressede situationer, er som at kunne se i mørke. Når lyset slukkes – vil du have en stor fordel!

Visualiseringsteknikker

Du kan også forsøge at udnytte fordelene ved at visualisere på ’sindets scene’ for hurtigt at bremse stressen.  Neden under ligger et beroligende scenario, som hjælper dig med at komme  i gang, men tænk kreativt – opfind din egen stressbuster.


En beroligende lille lur

Forestil dig, at du er en sort kat, som ligger udstrakt midt i solens stråler. Du ligger på en frodig, grøn græsplæne og lytter til fuglenes sang. Mærk solens varme, som trænger ind i din krop og gør den fuldstændig afslappet

Undgå et stresset liv

Hav ikke for store forventninger, så bliver du ikke nær så skuffet

Prøv at opfatte tingene, som om de allerede er perfekte, og accepter dem som de er, så behøver du ikke at stræbe så meget, og du kan slappe mere af

Lær at sige NEJ

Næste gang du bliver spurgt om noget, så stop op, før du siger ’ja’. Sig, at du ikke kan svare lige nu, men at du vender tilbage med et svar. Denne metode giver dig tid til at tænke. Nu kan du vælge at sige NEJ stille og roligt på en venlig, høflig og pæn måde.

Kun én ting ad gangen

SÆT FARTEN NED! Hvis du drøner derudad, så drøner dit hjerte også derudad! Skriv en liste, hvor du prioriterer opgaver og arbejde metodisk. Du skal holde af det, du laver, ikke blot resultaterne af din indsats.

Grin mere!  Tag humoren alvorligt

Latter er virkelig healende. Kroppen frigør særlige kemikalier, når vi griner.  Disse kemikalier er naturens bedre form for naturmedicin. Når du har haft en stresset dag, så sørg for, at du oplever noget, der er sjovt, om aftenen. Se noget sjovt i fjernsynet eller i biografen, som du ved får dig til at grine igen og igen. Derved opvejes den stress, du har oplevet i løbet af dagen.

Forkæl dig selv med en lille lur, og lad være med at have dårlig samvittighed

Når kroppen trænger  til hvile, så er en lur en enestående løsning, men kun hvis du ikke får dårlig samvittighed.

Lev i nuet

Fortiden ligger bag dig, og du kan ikke ændre den. Fremtiden er mystisk og forførende, men kun hvis du er med i dine drømme. Det, du har brug for, er lige her i NUET, så sørg for at få det bedste ud af det. Vær kreativ, og gør dit bedste HER OG NU.

Slap af! Nu er det dig, DER STYRER!

Stress og din kostplan

Husk:
  • Det, du drikker og spiser, kan fremme eller hæmme kroppens evne til at håndtere stress.
  • Kroppen kan kun yde sit bedste, hvis du sørger for, at den får det allerbedste brændstof, f.eks. masser af frisk frugt, friske grøntsager og førsteklasses proteiner.
  • Junkfood, for meget sukker, fedt, forarbejdede kulhydrater og alkohol kan have en negativ virkning på kroppens evne til fungere ordentligt. Det kan faktisk være med til at skabe en følelse af træthed, irritation og stress.
  • Overflødige kilo kan også virke stressende på kroppen og i dagligdagen.
  • De værdifulde vitaminer og mineraler, som kroppen drænes for i stressede perioder, kan genopfyldes ved at tage et dagligt tilskud. I dag anbefaler de fleste eksperter, at vi tager et sådant tilskud for at forebygge. På næste side finder du en liste over de allerbedste ernæringsprodukter, som kan hjælpe dig med at understøtte din livsstil.