Close
740 Herning Frijsenborgvej 12
Ring/sms: 23 34 45 26 E-mail: martin@dinwellnessguide.dk
Lettest efter kl.: 17

Sommerens strandkrop formes i løbet af vinteren, så nu er det på høje tid at begynde din rejse mod at blive den bedste udgave af dig selv. Nedenfor finder du nogle tips fra vores eksperter vedrørende ernæring og fitness, som kan hjælpe dig med at blive klar til sommeren.

ER KULHYDRATER VIRKELIG FJENDEN?

De seneste årtier har kulhydrater gået fra at blive hyldet til at være vægtreguleringens fjende nr. 1. Men er dette kontroversielle makronæringsstof virkelig ikke godt for dig? Susan Bowerman, der er direktør for ernæringsuddannelse i Herbalife, mener at kulhydrater måske bare er blevet misforstået…

Der er kulhydrater overalt…

De, der prøver undgå kulhydrater ved blot at spise nogle få eller slet ingen, styrer som regel uden om de mest kendte kilder som brød, pasta og kartofler, men vidste du, at der findes kulhydrater i mange andre fødevarer? »Masser af fødevarer indeholder kulhydrater, og det er godt, eftersom at kroppen har brug for kulhydrater som brændstof,« forklarer Susan.

OPRETHOLD VÆSKEBALANCEN

Kroppen fungerer bedst, når væskebalancen er i orden. Sørg derfor for at drikke mindst otte glas vand om dagen. Undgå de tomme kalorier, der er i sodavand m.m.

Gode eller dårlige

Susan understreger dog hurtigt, at alle kulhydrater ikke er ens. Hun forklarer, at jo mindre bearbejdede kulhydrater er, desto bedre er de. Et eksempel på gode valg er frugt, grøntsager, bønner og fuldkorn. »Ud over at disse fødevarer indeholder kulhydrater, giver de os også vitaminer og mineraler,« siger hun. »Vegetabilske fødevarer indeholder også kostfibre og naturlige antioxidanter.«

De »dårlige« kulhydrater, som bør undgås, er dem, der er stærkt forarbejdede og raffinerede som f.eks. sukker, kager, hvid pasta og hvidt mel for blot at nævne nogle få. »De tilfører ikke kroppen meget andet end kalorier,« siger Susan. »Derfor er det vigtigt, at vi får dækket vores behov for kulhydrater via sundere kilder, eftersom vi samtidig får mange andre næringsstoffer med i købet.«

Fordelene ved fibre

Mange er ikke klar over, at fibre faktisk er en form for kulhydrat. Fibre opfattes som en af de vigtigste kostfaktorer, der bidrager til understøttelsen af en sund fordøjelse1. Fibre, som findes i f.eks. frugt, grøntsager og korn, spiller en vigtig rolle i forbindelse med kroppens trivsel. Voksne anbefales at få 25 g fibre om dagen2, men langt de fleste får ikke dækket dette behov3. At spise fiberholdige fødevarer og få et fibertilskud hver dag kan bidrage til, at du mærker fordelene ved fibre.

  1. Havrefibre er med til at øge mængden af afføring.
  2. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA). EFSA Journal 2010; 8(3):1462.
  3. 73 % mænd og 87 % kvinder får ikke den anbefalede daglige fibermængde: The National Diet & Nutrition Survey (NDND); volume 2, 2003.

VÆR AKTIV

Husk på, at de resultater, du opnår, afhænger af 80 % ernæring og 20 % motion, så hvorfor ikke prøve nogle af Samantha Claytons træningstips til, hvordan du kan komme i form? 

Add Comment