Close
740 Herning Frijsenborgvej 12
Ring/sms: 23 34 45 26 E-mail: martin@dinwellnessguide.dk
Lettest efter kl.: 17

Ønsker du at sætte skub i energien og dit velbefindende?

Her finder du de sunde FIBRE til din mave og fordøjelse

Så opfat dit fordøjelses system som kroppens MASKINE.

For at din maskine kan fungere uden hindringer, har den brug for fibre og vand hver dag. Uden det stopper du til og brænder sammen!

Ønsker du at vide mere om fibre, så læs videre.

Alt du kunne ønske dig at vide om..

De enestående fibre!

Fibre tager sig af mange vitale opgaver, som hjælper med at holde hele kroppen i topform:

  • Opløselige fibre (fra havre, rug, frugt, grøntsager, klid og bælgfrugter) hjælper med at sagtne kroppens optagelse af glukose, regulere mængden af insulin og forebygge for store udsving i blodsukkeret.
  • De forbereder kosten på de ’venlige bakterier’ i tyktarmen, hvilket til gengæld producerer en masse vigtige vitaminer.
  • Et fiberrigt måltid virker mere mættende, hvilket gør det nemmere at kontrollere appetitten.
  • Fibre sætter skub i affaldsstoffernes passage gennem kroppen og absorberer giftstofferne undervejs.

Men får du så nok?

Den gennemsnitlige mængde ligger på ca. 17 g om dagen, hvilket ikke er nok! Ernæringseksperter anbefaler, at man dagligt får 18-30 g.

Heldigvis er det ikke svært at få dækket det behov, fordi du blot skal øge mængden af vand, frugt, grøntsager, salat, korn, nødder, bælgfrugter og naturris og begrænse mængden af raffinerede fødevarer i den daglige kost.

Fiber mætter på en naturlig måde, så ved at spise flere af dem, sikrer du, at du ikke går rundt og er sulten – det er godt nyt for alle, der ønsker at regulere vægten!

Check nedenstående liste– sådan får du dækket dit behov for 18 g fibre om dagen.

  • en stor bagekartoffel – 4 g
  • fire figner – 4 g
  • en mango – 4 g
  • 80 g blandede nødder – 5 g
  • 85 g mandler – 6 g
  • en portion fuldkornspasta – 7 g
  • en portion grønne ærter – 7 gLeder du efter sunde FIBRE til din mave og fordøjelse
  • 100 g røde bønner – 7 g
  • ca. 1 dl hvedeklid – 10 g
  • 2,5 dl havre – 10 g • 2,5 dl solsikkefrø – 10 g
  • et stort blomkålshoved – 10 g
  • en grovmuffin – 15 g

Det er vigtigt, at du øger mængden af væske, når du spiser flere fibre.

De arbejder sammen om at holde gang i din fordøjelseskanal!!

En næringsrig kostplan fyldt med frisk frugt, salat, grøntsager, nødder, frø og fuldkorn vil være godt brændstof for kroppen, hvor fibrene i denne type kost sikrer, at fordøjelsessystemet fungerer optimalt

 

VELBEKOMME

Add Comment