Close
740 Herning Frijsenborgvej 12
Ring/sms: 23 34 45 26 E-mail: martin@dinwellnessguide.dk
Lettest efter kl.: 17

Sojaprotein er protein isoleret fra sojabønner. Data angiver, at indtagelse af en kost med et højt vegetabilsk indhold kontra animalsk indhold hjælper med at reducere koncentrationen af kolesterol og risikoen for at udvikle hjertesygdomme. Planteproteiner i kosten, f.eks. sojaprotein, har vist sig at sænke mængden af kolesterol hos mennesker og dyr, selvom den mekanisme, der får sojaprotein til at sænke kolesteroltallet, fortsat er uklar. I følge en af hypoteserne skyldes sojaproteins indvirkning på kolesterolkoncentrationen primært dets sammensætning af aminosyrer. Dog har man fundet ud af, at non-aminosyrekomponenter i sojaprodukter, især i phytoøstrogener, kan reducere antallet af blodlipider. Undersøgelser blandt mennesker har vist,at hvis man giver isoleret sojaprotein med et indhold af 62 mg isoflavoner til hyperkolesterolæmiske personer, opnås en reduktion på 10 % af den samlede mængde kolesterol.

Ernæringsaspekter ved sojaprotein

  • Man har længe anerkendt sojaholdige fødevarer for deres høje proteinindhold og lave fedtindhold. Trods det, at soja stammer fra planteriget, er proteinerne i soja næsten lig de proteiner, man finder i kød.
  • Sojabønner er den eneste vegetabilske fødevare, der indeholder alle de otte livsvigtige aminosyrer
  • Sojabønner indeholder næsten 40 % proteiner, 20 % fedt, 35 % kulhydrater og 5 % mineraler.
  • Soja er rig på A-, D- og E-vitamin og indeholder ret store mængde af vitaminer fra gruppen af B-vitaminer og mineraler som f.eks jern, kobber, zink, magnesium og fosfor.
  • Soja er også rig på saponiner, isoflavoner og phytoøstrogener og en god antioxidantkilde (lecithin og E-vitamin).

Sundhedsmæssige fordele ved sojaprotein

Sojaprotein giver mange ønskelige sundhedsmæssige fordele.

  • Reducerer den samlede mængde kolesterol i hyperlipidemia
  • Reducer symptomer i forbindelse med overgangsalderen
  • Bremser knoglernes nedbrydning efter overgangsalderen blandt kvinder.
  • Enestående proteinkilde for folk, der ikke kan tåle laktose
  • Med sit høje fiberindhold og lave glykæmiske indeks kan sojaprotein være en hjælp i forbindelse med vægtregulering

Af David Heber Ph.D

Formand for Herbalifes Nutrition Institute og Nutrition Advisory Board (Ernæringsråd)

Add Comment