Close
740 Herning Frijsenborgvej 12
Ring/sms: 23 34 45 26 E-mail: martin@dinwellnessguide.dk
Lettest efter kl.: 17

Kostplanlægning – syv dages kostjournal

Når du beslutter dig for at spise sundere eller regulere vægten, så er en af de sværeste ting ofte at finde ud af, hvad du skal ændre kostmæssigt, og hvordan du ændrer det.

Kostplanlægning – syv dages kostjournal

En af de bedste måder er at starte på en syv dages kostjournal. Hav en lille notesbog med dig i løbet af dagen, og skriv alt, du spiser, ned – mad, drikkevarer, vand, shakes – ALT.

I slutningen af de syv dage kigger du på, hvad du har skrevet ned.

Se om der er noget, der går igen, for at finde frem til de vaner, du eventuelt skal ændre som fx. spise mere frugt og flere grøntsager, drikke mere vand eller skære ned på de søde sager.

Du vil nok blive overrasket – ofte er du ikke klar over, hvad du har spist!

Sørg for også at kigge på de forskellige næringsstoffer – spørg dig selv:

  • Hvor mange kulhydrater spiser du?
  • Spiser du fibre nok?
  • Hvilken type proteiner spiser du, og spiser du nok?
  • Har du skåret ned på mængden af mættet fedt i din kost, så du i stedet spiser umættet fedt?

Husk også at holde øje med væskeindtagelsen – sørg for at få væske nok hver dag.

Når du har dannet dig et billede af, hvordan din kost ser ud, så hav fokus på de punkter, der har brug for at blive forbedret. Sørg for at tage ét skridt ad gangen, indfør ændringerne i små etaper, og du har snart kursen sat mod bedre kostvaner.

Medierne bombarderer os med et utal af budskaber, og det er svært at finde ud af, hvad vi skal tro på. Et typisk spørgsmål, når man taler om kostplanlægning:

Er det bedre at spise fem små måltider om dagen end tre store?

Teorien bag det at spise fem små, næringsrige måltider frem for tre store er, at det er en rigtig god måde at regulere blodsukkeret på, da en mere regelmæssig indtagelse af mad gør det nemmere at styre stofskiftet.

Ved at regulere måltiderne i løbet af dagen, er der mindre risiko for, at blodsukkeret dykker, og du har nemmere ved at styre din trang til usunde mellemmåltider.

I sidste instans vælger du den mulighed, der fungerer bedst for dig og din livsstil. Er du disciplineret, og formår du at spise tre sunde måltider om dagen – så gør det! Ellers vælg fem mindre måltider.

Brug Herbalife ernærings shake eller næringsrig måltidsbar som måltidserstatning, og brug mellemmåltider som fx et stykke frugt, Herbalifes eller en proteinbar.

Herbalife har løsningen: Et ernæringsrig måltidsvalg med færre end 220 kcal!

  • Ernæringsmæssigt velafbalanceret med vitale makro- og mikronæringsstoffer, der svarer til et komplet måltid.
  • Oprethold energiniveauet med langvarige kulhydrater og proteiner
  • Fås som en lækker shake og nu… en praktisk bar

Add Comment