Close
740 Herning Frijsenborgvej 12
Ring/sms: 23 34 45 26 E-mail: martin@dinwellnessguide.dk
Lettest efter kl.: 17

De seneste årtier har kulhydrater gået fra at blive hyldet til at være vægtreguleringens fjende nr. 1. Men er dette kontroversielle makronæringsstof virkelig ikke godt for dig? Susan Bowerman, der er direktør for ernæringsuddannelse i Herbalife, mener at kulhydrater måske bare er blevet misforstået! De, der prøver undgå kulhydrater ved blot at spise nogle få eller slet ingen, styrer som regel uden om de mest kendte kilder som brød, pasta og karto er, men vidste du, at der ndes kulhydrater i mange andre fødevarer? ”Masser af fødevarer indeholder kulhydrater, og det er godt, eftersom at kroppen har brug for kulhydrater som brændstof,” forklarer Susan.

Susan understreger dog hurtigt, at ikke alle kulhydrater er ens. Hun forklarer, at jo mindre forarbejdede kulhydrater er, desto bedre er de. Et eksempel på gode valg er frugt, grøntsager, bønner og fuldkorn. ”Ud over at disse fødevarer indeholder kulhydrater, giver de os også vitaminer og mineraler,” siger hun. ”Vegetabilske fødevarer indeholder også kostfibre.”

Kulhydrater, som bør undgås, er dem, der er stærkt forarbejdede og ra nerede såsom kager, kiks, hvid pasta, hvidt mel samt visse fødevarer som f.eks. pizza. ”De tilfører ikke kroppen meget andet end kalorier,” siger Susan. ”Derfor er det vigtigt, at vi får dækket vores behov for kulhydrater via sundere kilder, eftersom vi samtidig får mange andre næringssto er med i købet.”

HVORFOR ER DET VIGTIGT MED FIBRE?

Mange mennesker er ikke klar over, at bre er en type kulhydrat, og at de anses for at være en af de vigtigste kostfaktorer.
De findes i fødevarer såsom frugt, grøntsager og korn.
Voksne anbefales at få 25 g bre om dagen2, men langt de este opnår ikke denne anbefalede mængde3. At spise berholdige fødevarer og få et bertilskud hver dag kan bidrage til, at du mærker fordelene ved bre.

Add Comment