Close
740 Herning Frijsenborgvej 12
Ring/sms: 23 34 45 26 E-mail: martin@dinwellnessguide.dk
Lettest efter kl.: 17

Protein er et af de næringsstoffer, som kroppen dagligt har allermest brug for i passende mængder.

Protein udgør byggeblokken i alt liv, og det er vigtigt for cellernes vækst og vævets reparationer. Proteiner består af ‘byggeklodser’, de såkaldte aminosyrer. Mange af disse kaldes ‘vigtige’, fordi kroppen ikke kan producere dem selv, og de skal derfor tilføres kroppen via kosten. Når et protein indeholder alle de vigtige aminosyrer opfattes den som værende “komplet”.

Proteiner kan enten være animalske eller vegetabilske. Alle proteiner fra animalske kilder er komplette.

Ud over sojaprotein opfattes alle plantekilderne som værende ukomplette, da de mangler en eller flere vigtige aminosyrer. Dog kan to ukomplette planteproteiner godt være komplementære – et protein kan tilføre kroppen de aminosyrer, et andet mangler, og omvendt. Det er på den måde, meget stringente vegetarer kan få dækket deres proteinbehov på.

HVORFOR ER PROTEIN SÅ VIGTIGT?

Proteiner spiller forskellige vigtige roller i kroppen og bidrager til, at:

  • muskelmassen vokser
  • knoglerne forbliver normale
  • den slanke muskelmasse opretholdes

Får du proteiner nok?

Den vejledende daglige indtagelse af proteiner ligger på omkring 10-15 % af din typiske kalorieindtagelse. Det vil svare til ca. 55 g protein om dagen for mænd og 45 g for kvinder.

GODE PROTEINKILDER:

  • Æg
  • Fisk
  • Fjerkræ og magert hvidt kød
  • Magert rødt kød
  • Nødder og frø 
  • Bønner, linser og ærter

Proteinpulver fremstillet af soja og valle (fra mælk) eller æggehvider kan tilsættes andre fødevarer for at øge proteinindholdet.

Vidste du det?

Proteiner hjælper med at opbygge slank muskelmasse. Ved at øge procentdelen af slank muskelmasse stiger dit stofskifte også, hvilket betyder, at du forbrænder flere kalorier, selv når du sover!

Add Comment