Close
740 Herning Frijsenborgvej 12
Ring/sms: 23 34 45 26 E-mail: martin@dinwellnessguide.dk
Lettest efter kl.: 17

Du opnår ikke det optimale vægttab ved bare at spise mindre. Det handler i høj grad om at have styr på træningen og ikke mindst proteinerne i kosten.

Værn om dine muskler

Ganske vist handler vægttab overordnet set om at spise færre kalorier, end der forbrændes, men det kan få ”uheldige” konsekvenser i form af tabt muskelmasse, hvis ikke man passer på. Når kroppen mangler kalorier, vil den tære på kroppens energidepoter, som primært udgøres af fedt og protein(musklerne). Derfor er det vægtigt at være ekstra opmærksom, da musklerne er med til, at:

  • Gøre kroppen fastere
  • Forme kroppen
  • Gøre den stærkere
  • Øge kroppens basalstofskifte/forbrænding

Sådan skal du træne

Du bør lave både styrketræning og konditionstræning. Styrketræning er vigtigt for undgå eller minimere tabet af muskelmasse, og træningen skal rettes mod ”muskelvækst”. Det er meget svært at opbygge ekstra muskelmasse, når man ikke får energi nok. For utrænede overvægtige personer kan dog lykkes at opbygge muskelmasse samtidig med, at der tabes fedt. Chancerne for dette optimale resultat er mindre des lavere fedtprocent, jo mere trænet man er og desto større kalorieunderskud man er i. Konditionstræning øger energiforbrug mere end styrketræning og bidrager dermed yderligere til dit vægttab. Derudover giver konditionstræning også flere sundhedsfremmende effekter.

Så meget protein skal du have

Som udgangspunkt skal du have et sted mellem 1,2 – 1,7g protein/kg kropsvægt/dag alt afhængig af dit aktivitets-niveau.

Det vil sige, at hvis du vejer 80 kg og dyrker en styrketræning, skal du have 135 gr. pr. dag.

 ”Vægtregulering bliver mere effektiv, hvis man drikker proteinberigede måltidserstatnings shake, frem for at skære ned på kalorieindtagelsen.”

Add Comment